سبط احمدی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس تصریح کرد: «متاسفانه ظرف سالهای گذشته مولانا را که از ایران ربودند، رودکی، سعدی و فردوسی را هم حتمأ می ربایند اما چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟! هیچ کشوری به اندازه ما ادیب بزرگ ندارد؛ دلیل این اقدامات از سوی برخی کشورها این است که ما مفاخر ادبی خود را رها کرده ایم، این بزرگان متعلق به ما هستند و ما باید براساس داستان ها و اشعار آن ها آثار فاخر تولید کنیم. ما قدر این ثروت بزرگ ادبی و فرهنگی را نمی دانیم.»
سبط احمدی که فیلم «شیر تو شیر» را براساس داستان «شیر» هوشنگ مرادی کرمانی ساخته است، در ادامه خاطر نشان کرد: «باید با به روز کردن داستان های غنی ادبی خود، راه را برای تولیدات فرهنگی باز کنیم. البته این کار به یک برنامه ریری دراز مدت نیاز دارد چرا که بخش خصوصی باید از بازگشت سرمایه و اکران عمومی فیلم مطمئن شود تا بتواند اثر بعدی اش را تولید کند.»
سبط احمدی افزود: «باید در نظر داشت که دلایل عدم ساخت آثار اقتباسی در تلویزیون با دلایل عدم ساخت اینگونه آثار در سینما متفاوت است؛ دلیل عمده در تلویزیون مشکلات مالی و در سینما سیاست گذاری های دولت است.»
وی خاطر نشان کرد: «چند سالی است که مشکلات مالی گریبانگیر تلویزیون شده و مسائل مالی صدا و سیما را در برنامه ریزی های دراز مدت خود دچار مشکل کرده است. باید بپذیریم صدا و سیما به عنوان رسانه ملی متعلق به نظام و کشور است و جز آگهی ها هیچ گونه بودجه خصوصی در آن وجود ندارد.»
تهیه کننده فیلم «مصائب چارلی» در ادامه صحبت های خود بیان داشت: «بخشی از هزینه های تلویزیون از طریق بودجه مصوب مجلس و بخشی هم از طریق اسپانسر و جذب آگهی ها تامین می شود که البته متاسفانه مشکلات مالی چند سال گذشته کشور و تحریم ها، به شدت بر جذب آگهی تلویزیون تاثیر گذاشته است.»
وی تصریح کرد: «طبیعی است که وقتی بخش تولیدی و بازرگانی ضعیف شود سفارش تولید آثار فاخر و اقتباسی از تلویزیون هم کاهش پیدا می کند. زمانی که ما از اقتباس صحبت می کنیم باید سرمایه مطلوبی برای تولید آن وجود داشته باشد .»
تهیه کننده برنامه تلویزیونی «سر آشپز بزرگ» ضمن بیان اینکه مشکلات مالی تلویزیون تولیدات را به سمت تولیدات مناسبتی کشانده است، اظهار داشت: «فضای کنونی رسانه ملی، دست تلویزیون را برای تولیدات اقتباسی بسته است. ما آثار به شدت بزرگ و پرمحتوای ادبی برای تولیدات سینمایی و سریالی داریم.»
وی با بیان اینکه بازخورد تولیدات اقتباسی به دلیل دربر داشتن فرهنگ و ادبیات یک کشور نسبت به تولیدات غیراقتباسی در جامعه به شدت پررنگ تر است، بیان داشت: « این موضوع در سینما به دلیل تصمیم گیری های سیاسی مختلف دولت، از زمان پیش تولید تا اکران عمومی به گونه دیگری رقم میخورد؛ چرا که دولت به نوعی متولی و صاحب این صنعت است و چه بسا به جهت ضرورت پرداختن به موضوعات مختلف مبتلا به جامعه تمایلی برای ساخت آثار اقتباسی نداشته باشد.»
سبط احمدی در ادامه تصریح کرد: «هر دولتی که به روی کار می آید فقط شعار تولید و حمایت از بخش خصوصی را فریاد می زند اما دولت فراموش کرده که سیاست تولید فیلم و حتی زمان اکران فیلم را هم مشخص می کند و این به تولیدات سینما صدمه وارد می کند.»
تهیه کننده فیلم «زمانی برای دوست داشتن» در ادامه خاطر نشان کرد: «ما به مدیرانی که تفکر عمیقی دارند نیاز داریم تا بوانند با بستر سازی مناسب و با نگرشی صحیح فضای تولیدات سینمایی را افزایش دهند؛ بی تردید زمانی که از اقتباس در سینما صحبت می کنیم به مدیران عمق نگر نیاز است؛ عمق نگر نه به معنای برآورد و تأمین هزینه تولید فراوان، بلکه به معنای کسی که صاحب تفکر دقیق و اندیشه بیشتر است.»
وی در پایان پیرامون تازه ترین فعالیت های خود بیان داشت: «یک فیلم و سریال اقباسی به کارگردانی ابراهیم فروزش را در مرحله پیش تولید دارم و در حال رایزنی برای جذب سرمایه هستم. این سریال که اقتباسی از یکی از داستان های هوشنگ مرادی کرمانی است در ۱۸ قسمت ۵۰ دقیقه ای برای شبکه دو سیما تولید خواهد شد ضمن اینکه ۱-۲ فیلمنامه هم در مرحله نگارش دارم.»
ارسال نظر